Oma maa mansikka!

Koronan jälkeen on useissa tutkimuksissa ja kyselyissä varmistunut, että koronan jälkeen ihmiset haluavat asua väljemmin. Ja aiempaa enemmän omin ehdoin. Monet perheet muuttivat jo koronavuonna etätöiden myötä kehyskuntiin ja jopa maaseudulle. Mökin omistajat alkoivat viettää yhä enemmän aikaa mökkialueillaan. Helsingin ja muun pääkaupunkiseudun muuttovetovoima heikentyi. Muuttovoitot ovat hajautuneet tasaisemmin koko maahan. Väestöpohjaan suhteutettuna eniten muuttovoittoa ovatkin saaneet useat vapaa-ajan tai matkailun keskittymät sekä suurten kaupunkien kehyskunnat (mdi.fi).  

Koronan myötä monet ovat varmasti toteuttaneet ehkä jo pidempään kypsynyttä haavetta ottaa rauhallisemmin tai saada omaa aktiivisuusaikaa. Monien ihmisten puheissa ja tunnelmissa korostuu se, että halutaan olla oman elämän ohjaksissa, ja elämästä nauttien. Työpaikka, – saati työmatka ei voi haukata enää liian suurta osaa ihmisten elämästä.

Vapaa-aika on arvokasta

Vapaa-aika on suomalaisille työtäkin tärkeämpää, yhteiskunnallisesti merkittävä elämänalue ja identiteetin ainesosa. (Tilastokeskus, stat.fi)

Mahdollisuus kulttuurille, ja kulttuurimatkailulle

Monet alueet ovat saaneet uusia asukkaita, – ja monet ihmiset haluavat myös jatkossa viettää vapaita ja loma-aikoja Suomessa.  Epävarma maailmantilanne ja ilmastokriisi ovat painottamassa vapaa-aikaa ja lomia kotimaassa.

Olisi upeaa, jos maahamme syntyisi uusia vetovoimaisia tapahtumia ja eri puolille Suomea. Näin etätyöväki viihtyy, ja muualtakin tullaan mielellään vieraisille.­­ Teemaviikonlopuille voi olla hyviä mahdollisuuksia.

Vapaa-aikaan pitää olla aktiviteetteja riittävästi tarjolla.

Tapahtumatuotannon uudistuminen on iso mahdollisuus myös ihan uusille alueille ja paikkakunnille. Sillä tavoin elämme nyt uutta jälleenrakentamisen aikaa.

Taide- ja kulttuurifestivaalien myönteiseen kehitykseen vaikuttavat monet tekijät. Vapaa-ajan ja matkailun lisääntymisen sekä koulutus- ja elintason nousun ohella esille on tuotu festivaaliorganisaatioiden joustavat tavat toimia. Ne pystyvät usein reagoimaan nopeasti yleisön mieltymysten muutoksiin ja luomaan uutta sisältöä edistäen näin taiteen sisäistä kehitystä.  Festivaalit ovat merkittäviä kokeilevien produktioiden, taiteilijoiden esille tuomisen ja markkinoinnin foorumeita.

(Taide- ja kulttuurifestivaalit, Opetus- ja kulttuuriministeriö 2016).  

Meillä on osaamista tehdä hyviä tapahtumia, mutta koen että luova sektori voisi vastata kuluttajan kysyntään vielä paremmin. Ja rohkeammin. Kyllä monet johtavat bränditalotkin synnyttävät uusia tuotteita ja palveluita asiakkaille tarjolle. Joistakin tuotteista aina syntyy uusi hitti, – tai klassikko.

Alueiden on myös mahdollisuus ottaa korona-ajan jälkeen uusi loikka luomalla uudenlaisia kulttuuriaktiviteetteja varmistaen, että etätyöväki sekä uudet asukkaat viihtyvät. Ja minilomille voidaan tulla viikonlopuiksi kauempaankin.

Asiakas keskiöön

Mielestäni maassamme voisi olla markkinarako tapahtumayrityksille, jotka toimisivat niin kuin markkinavetoiset yritykset tekevät. Ei tuotantolähtöisesti. Uudenlainen tapahtumayritys tutkisi asiakkaiden mieltymyksiä, toiveita, ja innovoisivat uutta. Tällaiset yritykset voisivat konseptoida valmiita tapahtumarunkoja, joissa aiheet voivat vaihtua, tai uudenlaisia kiertuetapahtumia. Valmiiksi konseptoitu runko voisi sopia esimerkiksi kirjailijaviikonlopuille jossa olisi monia ulottuvuuksia ja aktiviteetteja, tai sitten konseptissa voi olla vaikka myssyjentekotalkoot. Tai muuta vastaavaa. Yrityksistä voisi muodostua vaikka ketju.  

Tärkeää, ja iso mahdollisuus olisi tutkia kuluttajaa. Mistä asioista hän on valmis maksamaan, ja mitä hän haluaisi tehdä, ja missä lokaatiossa.

Innovointi

Uudistumisen tärkeä elementti on innovointi. Tähän on monenlaisia menetelmiä, ideoinnin ja kokeilujen työkaluja. Olisi hienoa, jos saisimme uudenlaisia  veturiyrityksiä, jotka löytäisivät uuden markkinaraon ja toimintatavan. Millainen on kulttuurikuluttaja, ja asiakas juuri nyt, tai ensi vuonna? Entä kiinnostava, tai haluttu kulttuuritapahtuma? En tarkoita mitään vuosikausien skenaario- ja teoriatutkimusta, vaan käytännönläheistä asiakastutkimusta jonka perusteella innovoidaan tarjolle uusia tapahtumatuotteita, jotka varmistavat yrityksille riittävät tai jopa hyvät toimintaedellytykset.

Olen varma, että monta helmeä on vielä syntymättä. Mutta voisi syntyä. Kun tutkimme kuluttajaa, hiljaisia signaaleita ja suunnannäyttäjiä. Ja innovoimme sen pohjalta rohkeasti uutta ja erilaista.  En malta odottaa mitä erilaisimpia uusia tapahtumia, joiden perässä olemme valmiita matkaamaan hiukan kauemmaskin kotoa. Mitä muut tuumaisitte rippileirihenkisestä ”Vain elämää” –tyylisestä viikonlopusta? tai Back to 80´s, koko viikonloppu ja ruokaa ja miljöötä myöden?

Lähteet:

Blogi: Mitä on Helsingin muuttotappioiden takana? – MDI

Julkistamiskalenteri (stat.fi)

Taide- ja kulttuurifestivaalit – vahvistuva kulttuurinen voimavara. Esitys toimintaohjelmaksi vuosille 2017–2025.

Kirjoittaja: Satu Mäkelä

Last modified: 22.4.2022