Sateenkaarevaa tapahtumatuotantoa

Tänään vietetään kansainvälistä homo-, bi- ja transfobian vastaista päivää. On vaikeaa uskoa, että homoseksuaalisuus poistettiin sairausluettelosta vasta vuonna 1990. Asioita on edistetty kolmenkymmenen vuoden aikana, mutta tehtävää riittää vielä runsaasti, emmekä me tapahtuma-alalla voi jäädä seuraamaan sivusta. Osallistuin vastikään Hannu Medinan vetämään sateenkaarimatkailu ja -viestintäkoulutukseen. Olin kuullut ja ollut kiinnostunut aiheesta jo aikaisemmin, mutta koulutuksen ansiosta haluan todella nostaa aihetta esille. Oppimista on runsaasti, joten aloitetaan.

Hetero-, sukupuoli- ja suhdenormien tunnistaminen voi olla hankalaa, koska ne ovat yhteiskunnassamme niin syvällä. Monet normit aiheuttavat syrjintää ja ulossulkemista ja niiden tiedostaminen tulisi olla kaiken toiminnan lähtökohta. Sateenkaariystävällisyys on ennen kaikkea sen tiedostamista, että emme ole yhdenvertaisia eikä maailma ole tasa-arvoinen. Kun tämän on tiedostanut, on tärkeää ymmärtää millä tavalla emme ole yhdenvertaisia, kouluttautua aiheeseen, kuunnella kohderyhmää ja sen kokemuksia ja sen jälkeen aloittaa sateenkaariystävällisten tekojen tekeminen.

Sateenkaariystävällisyys on käännöstermi sanoista gay friendly ja LGBTQ friendly. Nämä termit ovat käytössä englannin kielessä ja sateenkaari-ihmiset käyttävät niitä kuvaamaan organisaation tai brändin asiakaspalvelua ja viestintää. Termejä käytetään erityisesti matkailussa, mutta entistä enemmän myös yleisesti kertomassa yritysten teoista ja viestinnästä.

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistön edustajia on maailman väestöstä arviolta 6-10%. Tämä merkitsee reilua puolta miljardia ihmistä eri puolella maailmaa. Sateenkaari-ihmiset elävät suurimmassa osassa maailman maita pelossa ja piilossa, eivätkä voi ilmaista itseään vapaasti. Tämän takia he etsivät matkustaessaan turvallisia kohteita, tapahtumat mukaan lukien. Suomi on turvallinen maa, joten mahdollisuuksia on paljon.

Pinkkiposeerauksesta todelliseen sateenkaariystävällisyyteen

IGLTAn (the International Gay Travel Association) mukaan sateenkaarimatkailulla viitataan matkailutuotteiden ja -palveluiden kehittämiseen ja markkinoimiseen homoille, lesboille, biseksuaaleille ja transsukupupuolisille. Osa tuotteista ja palveluista on kehitelty erityisesti sateenkaariasiakkaille, kuten esimerkiksi hääseremoniat, majoituspalvelut tai risteilyt. Myös erilaiset tapahtumat kuten Pride ja vastaavat ovat aina olleet iso osa sateenkaarimatkailua. Tänä päivänä sateenkaarimatkailu on yhä enemmän sitä, että destinaatiot ja palveluntuottajat varmistavat, että sateenkaarimatkailijoita kohdellaan yhdenvertaisesti ja kunnioittavasti, että he kokevat olevansa kohteeseen turvallisesti tervetulleita jo etukäteen markkinoinnillisesti, esimerkiksi mainoksissa ja esitteissä. Sateenkaariystävällisyys näkyy etukäteen ja tuntuu asiakaspalvelussa sekä kohtelussa paikan päällä.

Tuoreessa inklusiivisen matkailun oppaassa korostetaan, että kysymyksessä on vahvasti arvovalinta ja että kaikki hyötyvät inklusiivisen toimintaympäristön kehittämisestä. Inklusiivisuutta tapahtumissa lisäämällä me tuottajatkin voimme edistää yhteiskunnan soveltuvuutta kaikille ja olla osaltamme vähentämässä eriarvoisuutta. Oppaassa on paljon asiallista tietoa kaikesta inklusiivisuuteen liittyvästä uskonnoista esteettömyyteen, joten suosittelen lämpimästi tutustumaan siihen. Mielestäni on aivan olennaista huomata ja ymmärtää, että vähemmistöjen etujen ajaminen ja asioiden tekeminen toisten hyväksi ei ole keneltäkään pois, vaan kuten edellä mainitaan, kaikki hyötyvät inklusiivisuudesta sateenkaariystävällisyys mukaan lukien.

Kulttuurin ja taiteen kenttä on erinomainen väylä tehdä sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuutta näkyväksi eri tavoin, todetaan Tilaa moninaisuudelle! -oppaassa. Palveluntuottajien tulisi tiedostaa, millaiset normit voivat ohjata sisältöjen tuottamista esityksissä, näyttelyissä ja tapahtumissa. On lisäksi kannattavaa pohtia, miten sateenkaari-ihmiset otetaan huomioon palvelujen tarjonnassa, sisällöissä, hankinnoissa ja dokumentoinnissa. Kulttuuri mahdollistaa stereotypioiden purkua, joten sateenkaariteemoja kannattaa tarjota ennakkoluulottomasti.

Innostumisen keskellä on hyvä osata välttää pinkkipesua tai -poseerausta. Tällä tarkoitetaan sitä, että sateenkaariviestintää toteutetaan oman imagon kohottamiseksi. Hannu Medina painottaa, että teot ovat tärkeitä, mutta niiden taustalla on oltava ymmärrys siitä, miksi tekoja tehdään. Toinen pinkkipesun kuvaus on se, että sateenkaariviestintää tehdään vain joskus, ehkä kerran vuodessa Priden aikaan. Tällöin arvot ovat unohduksissa eikä ymmärretä mitä seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus on ja ovatko asiat kunnossa sateenkaari-ihmisillä edes omassa työyhteisössä. Näihin asioihin puututaan arjessa joka ikinen päivä, ei vain kerran vuodessa. Medina kertoo törmänneensä työssään usein siihen, että yritykset omistavat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksille yhden viikon ja sanovat sen jopa suoraan ääneen: “Palataan asiaan kesällä, hoidamme tämän sateenkaariviestinnän ja yhdenvertaisuusasiat kesäkuussa. ”Iso haaste hänen mukaansa on se, ettei ymmärretä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen ihmisoikeustilannetta maamme rajojen ulkopuolella, eli siellä, missä on runsaasti potentiaalisia kävijöitä ja yleisöä. Oman yhdenvertaisuuskuplan sisältä on vaikeaa ymmärtää ja kokea toisen ihmisen todellisuutta ja pelkoja. Tarvitaan empatiaa ja empatia tarvitsee tekoja. 

Pinkkiä rahaa

Termillä pink money viitataan yleisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen käyttämään rahaan. Sateenkaari-ihmiset ovat keskimääräistä koulutetumpia ja hyvätuloisempia ja ovat matkailun alalla, tapahtumat mukaan luettuna varsin houkutteleva kohderyhmä, koska he matkustavat muita enemmän ja ympärivuotisesti sekä käyttävät kohteissa keskimääräistä enemmän rahaa. Sateenkaarimatkailumarkkinan koko on maailmanlaajuisesti arviolta yli 200 miljardia dollaria ja Euroopassakin yli 50 miljardia dollaria. Aalto-yliopiston professori Pekka Mattila on todennut, että Suomessa pinkki raha vastaa kooltaan ainakin suomenruotsalaista kansanosaa. Maailmanlaajuisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen on laskettu kuluttavan yli kolme biljoonaa dollaria vuosittain.

Medina määrittelee pinkin rahan We Speak Gay -sivustollaan tiukemmin: hänen mukaansa pinkissä rahassa on kyse rahan käyttökohteesta ja tarkoituksesta. Raha muuttuu pinkiksi vasta, kun sillä on jokin sateenkaariyhteisöä palveleva tarkoitus – käyttökohde edistää sateenkaari-ihmisten oikeuksia, moninaisuutta, osallistamista, vaikuttaa ihmisten asenteisiin, tai rahasta palautuu jotain takaisin sateenkaariyhteisölle eli hyväntekeväisyyteen. Tällöin pinkkiä rahaa voivat käyttää myös muut kuin sateenkaariyhteisöön kuuluvat. 

Maailman talousfoorumin mukaan yritykset, jotka avoimesti puoltavat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia, myös hyötyvät siitä, sillä sateenkaarikansa on yksi uskollisimmista asiakasryhmistä: vähemmistöt suosivat heidän puolellaan olevia organisaatioita, vaikka se tarkoittaisi, että ostokset tai muu kuluttaminen tulisi kalliimmaksi kuin muualla. Näissä asioissa on runsaasti hoksattavaa ja potentiaalia myös meille tapahtumien järjestäjille. 

Erehtyminen on inhimillistä ja kysyminen ilmaista

Perusoikeudet kuuluvat samansisältöisinä kaikille. Oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten syntyperä, ihonväri, uskonto tai toimintarajoitteisuus eivät saa vaikuttaa ihmisten mahdollisuuksiin elää täysipainoista elämää. Inklusiivisuus on ajattelutapa, jolla halutaan varmistaa, että kaikki voivat osallistua ja toimia yhteiskunnan aktiivisina jäseninä. Rakenteellisen syrjinnän ohella syrjintää ja epäasiallista kohtelua esiintyy monessa arjen kohtaamisessa eri elämänalueilla, siitäkin huolimatta että lainsäädäntö olisi kunnossa. On myös hyvä huomata, että syrjintä ei aina ole vain tekoja, vaan se voi olla myös tekemättä jättämistä. 

Kävin läpi Gay Travel Finland -sivustolla olevat sateenkaariystävälliset tapahtumat, ”open minded events that are welcoming to LGBTQ customers creating a safe atmosphere in which you can feel valued and respected. These events are working against racism and all kinds of discrimination as well as homophobia and transphobia.” Priden ja Vinokinon lisäksi (jotka jätin tarkastelustani pois niiden sisäänkirjoitetun sateenkaariystävällisyyden vuoksi) listattuna ovat Rakkautta ja anarkiaa, Sideways, Tampereen sävel – Tampere Vocal Music Festival, Tampere Jazz Happening ja Savonlinnan oopperajuhlat. Hämmästyin huomattuani, että arvot tai edistämisen arvoiset asiat on esillä ainoastaan Sideways-festivaalin sivuilla, ettei yhdenkään tapahtuman nettisivuilla ollut sateenkaarisymbolia, eivätkä kuvapankit representoi moninaisuutta R&A:n kuvastoa lukuun ottamatta. Tekemistä siis riittää. 

Mitä sitten kannattaisi tehdä?

Millaisin tavoin voisimme toteuttaa sateenkaariystävällistä viestintää ja tapahtumatuotantoa unisex-vessojen lisäksi? Medina on listannut seuraavaa:

  1. Asian sanominen ääneen. Sateenkaari-ihmiset odottavat sitä, että heidät toivotetaan “ääneen” turvallisesti tervetulleiksi, koska turvallisuus ei ole heille itsestäänselvää. Tämän voi tehdä monella tavalla kuvin ja sanoin, ylipäätään viestinnällä.
  2. Koulutus seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta: ymmärrys seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta edellyttää tietoa. 
  3. Koulutusta moninaisuudesta ja osallistamisesta: Diversity and Inclusion.
  4. Koulutusta ihmisoikeuksista: koska sateenkaarimatkailu on syntynyt syrjinnästä, homofobiasta ja transfobiasta, on hyvä olla olemassa jonkinlainen tieto sateenkaari-ihmisten ihmisoikeustilanteesta sekä Suomessa että eri puolilla maailmaa.
  5. Sateenkaariteeman hyödyntäminen viestinnässä. Sateenkaarilippu ja sateenkaarivärit on selkeä viesti ja signaali sateenkaari-ihmiselle – sama sykähdys rinnassa, kuin vaikkapa Suomen lipun näkeminen ulkomailla. 
  6. Sensitiivisyyskoulutus: “What are your pronouns”, eli miten ihmisiä puhutellaan on tärkeää erityisesti englannin kielessä.
  7. Asiakaspalvelussa on hyvä olla sateenkaaritietoa alueen muista mahdollisista sateenkaariystävällisistä toimijoista, sateenkaarikulttuurista ja -tapahtumista.
  8. Sateenkaariyhteisön tukeminen: yhteistyö sateenkaaritapahtumien kanssa (esim. Pride) tai -järjestöjen tukeminen (esim. SETA) viestii aina sateenkaariystävällisyydestä.
  9. Sateenkaarieksklusiiviset tuotteet: sisällössä ja viestinnässä on erikseen ja erityisesti huomioitu sateenkaari-ihmiset. Yhdenvertaisuuslaki mahdollistaa niin sanotun positiivisen erityiskohtelun, jolla viitataan sellaiseen oikeasuhtaiseen erilaiseen kohteluun, jonka tarkoituksena on tosiasiallisen yhdenvertaisuuden edistäminen tai syrjinnästä johtuvien haittojen poistaminen. Esimerkiksi ryhmämatkat samaan sukupuolivähemmistöön kuuluvien kanssa ovat kohderyhmälle turvallisia, koska monet heistä eivät uskalla tulla kaapista muutoin kuin muiden sateenkaari-ihmisten parissa.

Ihmisen identiteetin kunnioittamisen lähtökohtana on, ettei oletuksia tehdä. Jos on epävarma, voi aina kysyä, miten asiakasta voitaisiin palvella parhaiten. Vuorovaikutuksessa voi sattua virheitä, mutta tällaisissa tilanteissa täytyy osata pyytää anteeksi ja myöntää virhe ja sen tahattomuus. 

Mitä paremmin olet tehnyt oman kotiläksysi, sitä paremmin osaat myös ottaa vastaan niin positiivista kuin negatiivistakin palautetta, Hannu Medina rohkaisee. Sateenkaariviestintä on moninaisuusviestintää, jolla voidaan tehdä organisaatioista ja tapahtumista entistä osallistavampia. Sateenkaariystävällisistä teoista kannattaa siis ehdottomasti kertoa avoimesti. Medina totesi koulutuksessaan yksiselitteisesti, että jos et ymmärrä tai uskalla kertoa asioita ääneen tai representoida moninaisuutta, et voi kutsua toimintaasi aidosti sateenkaariystävälliseksi.

Hanna Ikonen
#MakeAirNotWar

Oranssi tausta, jossa teksti "Kulttuurituottaja, ylempi AMK) ja piirroskuva henkilöstä lentämässä linnulla.

Last modified: 17.5.2021