Koronaa, kulttuuria ja vastauksettomia kysymyksiä

Kulttuurituottaja YAMK

Näinä päivinä ei voi olla törmäämättä kulttuuripolitiikkaan, mihin ikinä katsookin. Some, lehdet, radio, televisio ovat kaikki täynnä freelancereiden ahdinkoa, hallituksen tai ministeriön asettaman työryhmän suunnittelemia erilaisia tukimuotoja sekä hallituksen sisältä tulevia kannanottoja milloin mihinkin suunnitelmaan.

ALANVAIHTO MIELESSÄ

Pitkittyneestä koronasta on seurannut, että taiteentekijöiden ja taidekentän ammattilaisten lompakot ovat tyhjentyneet ja hermot palaneet. Moni miettii kokonaan uutta uraa. Olen itsekin jo hakeutunut tähän opiskeluun, hakenut töitä K- kauppaan osa-aikaiseksi myyjäksi sekä toimistoon virkailijaksi. Jotenkin itsensä pitäisi elättää. Taiteen maisterin ja toimitusjohtajan taustoilla taidan olla vähän ylikoulutettu moneen hommaan. Kaikkia kuviteltavissa olevia apurahoja on tullut haettua, mutta yksi korona-apuraha vasta saatua. Oman taiteilijuuden kehittäminen on jäänyt satunnaisiin laulutunteihin ja monologin harjoitteluun sitten helmikuussa loppuneen korona- apurahan. Taiteilijuus vaatii ajattelun ilmavuutta eikä pelko selviämisestä edesauta ainakaan minun luovuuttani. Tulevaisuuskuva ei ole kovin valoisa. Harjoittelu ei maistu eikä mikään innosta, kun tiedossa ei ole keikkaa. Tämä opiskelukin tuntuu turhanpäiväiseltä ajankulutukselta. Samaan aikaan muistutan itselleni, että taiteilija ei tee työtään tilauksesta vaan sisäisestä pakosta. Yritän pakottaa itseni treenaamaan, jotta olisin valmis, sitten kun tilanne normalisoituu. Kuitenkin on jo nyt tiedossani, että esimerkiksi vuodelle 2022 suunniteltu ohjaustyöni jää toteutumatta, koska teatterissa, mihin ohjausta oli suunniteltu, vaihtuu johtaja, eikä nykyinen tietenkäään voi akuuttien asioiden hoitamisen alla, ohjelmistoa moneen kertaan siirrettyään, sitouttaa seuraajaansa omiin uusiin eteenpäin siirtyviin ohjelmistopäätöksiinsä. En ole ainoa, jolle näin käy.

KORONAN JÄLJE TULEVAT NÄKYMÄÄN TAIDEKENTÄLLÄ VIELÄ PITKÄÄN

Kulttuuriala odotti paljon ministeriön asettamalta exit- työryhmältä. Tuntui, että hämmennys työn sisällöstä oli melkoinen, kun OKMn asettama työryhmä vihdoin 22. 3 piti tiedotustilaisuuden. Suunnitelma piti sisällään eri vaihtoehtoja riippuen tautitilanteesta. Alamme oli odottanut konkrettisempia toimenpiteitä. Exit-työryhmän jäsen Paula Vesala sanoi, että ohjelmassa esitetään toivon kipinää. Toki on ymmärrettävää, että kukaan ei voi tietää, millainen tautitilanne kesällä on. Kukaan heistä eikä meistä ei ole ennustaja. Työryhmän esittämässä ohjelmassa on sentään määritelty, millä ehdoilla tapahtumia voidaan ja miten järjestää. Työryhmän jäsen Aki Riihilahti sanoikin YLEn haastattelussa, että nyt työ tuo tilanteeseen ehdotuksen, jota voidaan käyttää sitten kun tilaisuuksia voi järjestää. Hän kommunikoi vahvaa epäoikeudenmukaisuuden tunnetta, joka johtuu sitä, että tapahtumat ja paikat ovat muihin verrattuna rankasti rajoitettuja. Urheilu- ja kulttuurialan toimijat ovat vastuullisia ja ymmärtävät terveyden merkityksen, mutta elinkeinonvapautta on rajoitettu eikä ole saatu asianmukaisia tukia korvaaman näitä. Briteissä ja monissa muissa maissa on jo julkistettu suunnitelma exitistä, samoin takuutuista. Tälläiset näkymät ja konkreettiset asiat vahvistavat alan luottamusta tulevaisuutteen. Riihilahti muistutti, että urheilutapahtumista saadaan fyysistä, sosiaalista ja henkistä pääomaa. Monet harrastajat ovat jääneet pois toiminnasta ja hänellä on huoli näistä henkilöistä. OKMn Tuomo Puumala muistutti tiedotustilaisuudessa, että exit- suunnitelma menee nyt valtioneuvostoon käsiteltäväksi. Valtakunnallisen koronatilanteen pitää olla tietyllä tasolla, ennen kuin alueilla voidaan järjestää mitään. Kaikki me toivomme, että tämä tapahtuisi mahdollisimman nopeasti, mutta rokotuksen kattavuus ja kausivaihtelutilanne tulee näyttämään lopullisesti tilanteen vasta kevään edetessä.

Yli 100 000 henkilöä työllistyy kulttuurialla. Heistä iso osa on jäänyt kokonaan tukien ulkopuolelle. Terveysturvallisuus on ollut edellä.

Kaiken koronakamaluuden lisäksi, jo vuosia taidealalla on tiedetty, että Veikkauksen avustukset tulevat pientymään, johtuen pelaamisen kansainvälistymisestä ja siirtymisestä nettiin, pois kotimaisista peleistä ulkomaille. Korona rysäytti ongelman esiin oikein toden teolla. Hallitus kykeni korvaamaan veikkauksen edunsaajien tappiot täysmääräisinä vuodelta 2020, mutta ei enää vuodelta 2021. Tämä tulee olemaan valtava kriisi.

Kulta Ry tiedotti 22. 3 Kulttuuri ja taideala tarvitsee perusrahoituksensa Rosa Meriläinen ” Kulttuuriala ei kestä koronan päälle leikkauksia”

LISÄLEIKKAUKSIA JA MÄÄRITTELYÄ YRITTÄJÄKSI

Kaikki alalle kohdistetut lisäleikkaukset tulisivat näkymään meille freekuille työllistymismahdollisuuksien jatkuvana heikkenemisenä. Ensimmäisenä talot karsivat vierailijamenoistaan. Taiteen alueellinen saatavuus heikkenisi, taiteen moniäänisyys heikkenisi.

Eräs kollega puolestaan kertoi, että työskenneltyään vuosikymmenen verran osuuskunnan kautta taidekentällä palkansaajana, hänet katsotaankin nyt yrittäjäksi. Aiemmin osuuskuntatyöskentelyssä on pystynyt säilymään palkansaajana, mikäli ei ole tiettyä määrää suuremmalla osuudella omistajana, ei toimi osuuskunnan hallinnossa, eikä ole taloudellisessa vastuussa eli ei esimerkiksi maksa palkkaa itse itselleen osuuskunnan kautta. Oletamme, että osuuskuntatyöskentylyä tullaan tulevaisuudessa vertaamaan yrittäjyyteen, koska työttömyyskassoissa alkaa raha olla lopussa. Kaikki mahdolliset kohdat, joita voidaan porsaanreiän tapaisikisikaan tulkita, tulkitaan. Osuuskunnan kautta työskentely on ollut tähän mennessä freelancerille ainoa tapa pysyä palkansaajana , eikä edes kevytyrittäjänä eikä yrittäjänä, jolloin oikeus ansiosidonnaiseen poistuu.

Tänä samana päivänä 22. 3 tulin yllättäen valituksi Tampereen sivistys- ja kulttuurilautakunnan varajäseneksi nykyisen valtuustokauden loppuun saakka. Oletan, että kuntatasollakin asiat tulevat olemaan suhteellisen monimutkaisia. Jo ensimmäisen kokoukseni listalla oli ammattiataiteilijoiden avustukset.

Jos koen epätoivoa oman tulevaisuuteni suhteen, saan nyt kokea sitä koko kulttuurialan tulevaisuudesta.

YLE TV1 Kulttuuricocktail 24. 3 Korona vei taiteilijoilta rahat keskustelussa Olavi Uusivirta ja Annika Saarikko keskustelivat freelancereiden vaikeasta tilanteesta ja kulttuurikentälle osoitetuista eri tukimuodoista.
Saarikko myönsi, että kulttuurin koko arvoketju ei ollut hahmottunut laajudessaan päättäjille ennen koronaa. Tuet ovat olleet merkittäviä, mutta silti riittämättömiä.

Viimeisen viikon aikana on puhuttu paljon kansainvälisistä exit- strategioista. esiin on ostettu mm. Tanskan malli, jossa saamatta jääneet tuotot taiteilijoille kompensoidaan tiettyyn rajaan saakka verrattuna kolme aiemman vuoden saatuihin tuloihin. Tanskassa taidekenttä on tyytväinen. Tanska on nostettu monessa muussakin asiassa edelläkävijäksi. Siellä on myös mm porrastettu työttömyysturva, jollaista Suomeen on kaavailtu. Minusta se olisi itse asiassa huononnus nykytilanteeseen, mutta se lienee toisen kirjoituksen aihe. Kuuntelin presidentti Macronin puhetta

30. 3 TV5 Mondessa. Hän kertoi Ranskan tiukasta toimintamallista Pääsisäisen yli. Ohimennen hän mainitsi myös, että tapahtumia, museoita ja teattereita voitaneen avata kesän alussa.

24. 3 Janne Saarikivi muistutti kolumnissaan yle.fissä, että kulttuuri on kaikkein halvinta hävittää, vaikka lopulta se on korvaamatonta. Hänen mukaansa hallituspuolueet suhtautuvat näennäisen kriittisesti lentämiseen ja myönteisesti kulttuuriin, mutta lentoala on saanut paljon enemmän tukia.

YLE Aamun Jälkinäytös- ohjelmassa 25. 3 muusikko
Mikko Kosonen kommentoi exit- suunnitelmaa kysyen oliko siitä paljon melua, mutta vähän villoja? Kukaan ei voi tietää, milloin pandemia häviää. Ministeri Saarikko lupasi, että freelancereiden tukia laajennetaan. Viesti kentältä on tullut ministereille varmasti. Todellisuus kuitenkin on, että yritykset ovat saaneet valtavasti enemmän tukea.

Entäpä paljon puhuttu tapahtumatakuu sitten? Ajattelen, että siitä voi pahimmillaan tulla järjestelmä, jota on hyvin helppo käyttää väärin.

Jättimäinen keskustelu kulttuurin merkityksestä Suomessa. Keskustelu tulee kestämään vuosikausi, mutta vaara on, että kultturi katoaa siinä sivussa. Mitä meillä on jäljellä tämän kaiken jälkeen?

29. 3 tapahtumateollisuus www.tapahtmateolllisuus.fi vastasi Työ- ja elinkeinoministeriön tapahtumatakuu – ehdotukseen, ettei se ole riittävä. Takuun ulkopuolelle jäisivät mm. yrityksenä toimivat kesäteatterit.
Muusikko Mikko Kosonen kirjoitti facebook- sivuillaan avoimen kirjeen Sanna Marinille Kulttuuricoctailin Iida Rauhalammi kysyy blogissaan yle.fi 25. 3 Kuka pitää kulttuurin puolia, kun tekijät väsyvät? Somekampanjoihin osallistuminen suruemojiella ei ole riittävä teko, eikä läsnäoloa ja teatterin kontaktia koe läppärin välityksellä.

Onko niin, että työn teko on minunkin osaltani estetty ja yhteiskunta näkee, että koko vuosituloni voivat olla 4000€ korona-apurahalla korvatut, samaan aikaan ansiosidonnaiset päiväni kuluvat, eikä mahdollisuutta tehdä töitä ole?

Viime viikolla kielteisiin apurahapäätöksiin kyllästynyt työryhmäni pääsi mukaan kampanjan KSRn Kulttuurilahja joukkorahoitus- malliin. Tähän mennessä neljän hengen työryhmämme on saanut 25€ joukkorahoitusta. Tavoitteemme on 5000€.

Jotain hyvääkin on ollut pakko tulla koronan myötä. Mitä?
Striimatut esitykset, kansainvälisesti ja kansallisesti. Minulle ne eivät korvaa paikan päälle koettua, mutta ovathan ne jotakin sentään.
Äänikirjat ja köyhäily ovat ainakin minulle uusia asioita. Ruokaa on tullut laittetua paljon entistä enemmän. Siivottua lapsuudenkodin kirjasto, luettua Shakespearen kaikki näytelmät kaikkina saatavilla olevina suomennoksina. Elämäntapa on muuttunut entistäkin ekologisemmaksi, kun ainoa mihin on varaa ja mahdollisuuksia, on ulkoilu sekä yksin, että ystävien ja koirien kanssa. Kaksi tutkintoakin tulen suorittaneeksi tämän poikkeuskauden aikana; toinen kulttuurialalle ja toisen henkisen valmennuksen puolelle. Valitettavasti luulen, että valmentajatutkinnostani tulee olemaan paljon enemmän hyötyä tulevaisuudessa kuin mistään kulttuurialan osaamisestani.

Sen avulla saan keinoja sekä elättää ja kehittää itseäni, että resilienssiä selvitä tästä kaikesta. Kirjoittaja: Kirsi-Kaisa Sinisalo

Lähteet:
22.3 YLE TV1 OKMn työryhmän Tiedotustilaisuus
22.3 Kulta ry. Tiedote ” Kulttuuri tarvitsee perusrahoituksensa ”
24. 3 YLE TV1 Kulttuuricocktail
24. 3 yle.fi Janne Saarikiven kolumni
25. 3 Yle TV Jälkinäytös
29. 3 tapahtumateollisuus.fi
29. 3 Mikko Kososen facebook- sivu, avoin kirje pääministeri Marinille 29. 3 Iida Rauhalammin blogi yle.fi
30.3 TV5 Monde Presidentti Macronin puhe

Last modified: 9.4.2021