Suuret yleisötapahtumat käynnistyivät Etelä-Suomessa – Miltä tulevaisuus koronan jälkeen näyttää kulttuurituottajan silmin?

Suomen ja Pohjoismaiden harrastuskulttuurin suurimpia yleisötapahtumia ovat perinteisesti olleet matkailuun ja autoharrastukseen liittyvät tapahtumat Matkamessut ja American Car Show, sillä molemmat ovat houkutelleet vuosittaisella tapahtumallaan jopa yli 50 – 80 tuhatta kävijää Helsingin Messukeskukseen. Koronapandemian aikana lähes kaikki suuret yleisötapahtumat ovat olleet tauolla. Toki aikaa on ollut suunnitella ja ideoida, mutta järjestäjien kassavajeet ja meneillään olevan Ukrainan sodan vaikutukset ovat varmasti vaikuttaneet siihen, että aivan normaaleja suunnitelmia ei olla välttämättä edes yritetty toteuttaa.

Osallistuin tapahtumatuottajana oman organisaationi, Buick Club of Finlandin kanssa Tampereen, Helsingin ja Lahden autoharrastustapahtumiin huhtikuussa ja omakohtaisesti oli ihanaa päästä vihdoinkin verkostoitumaan suuren yleisön kanssa sekä arvioimaan, miltä tapahtuma-ala livenä kahden vuoden taoun jälkeen näyttääkään. Olemmeko vihdoin pääsemässä takaisin normaaliin, vai onko tapahtumien järjestämisessä siirrytty niin kutsutusti uuteen normaaliin? Jaksavatko ihmiset enää osallistua harrastetapahtumiin livenä vai ovatko he nyt oppineet verkostoitumaan enimmäkseen internetin välityksellä?

Hot Rod & Rock Show – Tampere 2 – 3.4.2022

Finnish Hot Rod Association (1978) on jenkkiautojen ja autourheilun kattojärjestö, joka toimii myös virallisena Trafin museoajoneuvotarkastajana. Seuran alajärjestö, Tampereen seudun FHRA ry, oli hyvin ymmärrettävästi tehnyt tarkkoja laskutoimituksia järjestäessään Pirkkahalliin Hot Rod & Rock Showta:ta, sillä perinteisesti livenä esitettävä rock-muusiikki oli jätetty kokonaan pois tänä vuonna. Esiintyjinä ovat normaalisti olleet Popedan kaltaiset suurnimet ja heidän oman arvionsa mukaan, koska rajoitukset poistettiin vasta 18. helmikuuta, ei mahdollisuuksia musiikkibuukkauksille ollut. Tosin, moni pienempi bändi viesti juuri ennen tapahtumaa sosiaalisessa mediassa, että olisivat päässeet soittamaan muutaman päivän varoitusajalla, mikäli olisi kutsuttu. Jotkut jenkkiautoharrastajat myös miettivät, miksi lippujen hinnat olivat kuitenkin samansuuruiset, kuin artistikattauken kera aikaisemmin.

Buick Club of Finland & GM-Cruisers näyttelyosasto Tampereen Hod Rod & Rock Show 2022
Buick Club of Finland mukana GM-Cruisers Ry:n kanssa Tampereella Hot Rock & Rock Show:ssa 2022. Copyrights Nina Pitkänen.

Perinteisesti autoharrastajakerhot oli kutsuttu mukaan näytteilleasettajiksi markkinoimaan toimintaansa ja tapahtumiaan, esittelemään jäsenistönsä klassikkoautoja ja houkuttelemaan uusia jäseniä mukaan yleishyödylliseen harrastustoimintaansa. Täällä olin itse mukana Buick Club & Buick Meet  – tapahtumajärjestäjänä yhdessä GM-Cruisers Ry:n kanssa. Kansainvälisille näyttelyosastoille oli saatu huippuluokan Hot Rodeja Ruotsista, jotka kiinnostivatkin monia ja tapahtumassa kävi omin silmin ihan mukavasti yleisöä. Kaikki näytti toimivan järjestelyjen osalta aivan kuin ennen koronaa. Järjestäjät eivät ainakaan julkisesti mainostaneet mitään huippunumeroita kävijöiden osalta, joten oletettavasti kulut saatiin katettua ja herätettyä harrastajat kahden vuoden tauolta.

Buick Club of Finland & GM-Cruisers näyttelyosasto Tampereen Hod Rod & Rock Show 2022
Buick Club of Finland & GM-Cruisers ry:n näyttelyosaston somistusta. Copyrights Nina Pitkänen.

American Car Show – Helsinki 15-17.4.2022

Seuraavaksi olikin vuorossa kolmepäiväinen FHRA:n 50-vuotisjuhlanäyttely, jota varmasti Tampereen seudullakin harrastajien osalta odoteltiin ja voi olla, että varat säästettiin tähän pääsiäisen juhlanäyttelyyn, varsinkin, kun V8-moottoreilla varustettujen autojen bensakuluihin uppoaa aimotukku ‘dollareita’.
Tähän juhlanäyttelyyn oli sijoitettu kaikki panokset esiintyjiä ja omaa juhlaolutta myöten. FHRA:lla oli myös erillinen ‘stage’, jossa moottoriurheilun ja autorakentelun pioneerejä haastateltiin 50:n vuoden varrelta. Yksi kuuluisimmista Hot Rod-rakentajista ja kilpa-ajajista on yli 70-vuotias Pekka Leino, jonka haastattelun voi katsoa FHRA:n YouTube-kanavalta.
Erikoisuutena mainittakoon kahden suomalaisen taiteilijan, edesmenneen Alexi Laihon (Children of Bodom) jenkkiautot (kuva alempana) sekä Anssi Kelan koranan aikana rakentama Ritari Ässän Kit-replika. Mukana oli tietenkin myös paljon upeita erikoisautoja Ruotsista. Esiintyjinä oli tanssikoulujen edustajia, kuten Comets RocknRoll Dance Club, joka esiintyi
myös järjestämässäni vuoden 2021 Buick Meetissä sekä laadukas Rockabilly-yhtye Hanna Hush, joka sai minulta myös henkilökohtaisesti kutsun tulla joku vuosi esiintymään Buick Meet – tapahtumaan.


Tässä tapahtumassa itselläni oli ilo toimia niin FHRA:n puolesta yleisön harrasteparkkiopastuksessa kuin edustaa Buick Clubin Buick Meet 2022-tapahtumaa GM-Cruisersien osastolla. Harrasteparkki oli valitettavasti alimitoitettu, joten jouduimme ohjaamaan saapuneen yleisön upeita klassikkoja normaaliin pysäköintiin: tämä varmasti harmitti hieman, vaikka harrastajat saivatkin ilmaisen pysäköintilipun. Myös sisäänpääsyssä oli alimiehitys, sillä jonot sisälle olivat lähes koko kolme päiväisen tapahtuman ajan valtavat. Yleisöä kävi paikalla arvioiden mukaan reilut 35 tuhatta, joten voidaan sanoa, että lähelle normaaleja kävijämääriä päästiin. Näyttely sai paljon kiitosta sosiaalisessa mediassa, mutta yllätyksenä itselleni tuli, ettei näin suuri tapahtuma heti koronatauon jälkeen saanut valtakunnallista mediaa kovinkaan innostumaan, vaikka kysymyksessä oli 50-vuotisjuhla ja Euroopan suurimpia erikoisalan näyttelyitä. Tokihan toukokuun harrastelehdissä on luvassa sitäkin suuremmat tapahtumaraportit, joten odottelemme niitä.

Classic MotorShow – Lahti 30.4 – 1.5.2022

Huhtikuun viimeisenä päivänä eli vappuaattona käynnistyi huhtikuun kolmas harrastetapahtuma 13. Classic Motorshow Lahdessa. Tässä tapahtumassa on perinteisesti esillä erilaisia klassikkoja sekä automerkkejä ympäri maailman ja jenkkiautoja on puolestaan vähemmän. Yleisön keski-ikä oli selvästi edellisiin tapahtumiin verrattuna paljon korkeampi eikä lapsiperheitäkään aivan valtavasti näkynyt. Teemana näyttelyssä oli ‘Ajoneuvot töissä‘ ja täällä nähtiin pienten autojen lisäksi paljon raskasta kalustoa; vanhoja tukkirekkoja, kaivinkoneita, maatalouskoneita, busseja, takseja, paloautoja ja ambulansseja sekä sotakalustoa. Suomen autohistoriasta oli esillä erilaisia museotyylisiä plakaatteja sekä videomateriaalia, jotka kiinnostivat selvästi yleisöä.

Checker taksi 1948
Maailman ainoa jäljenne jäänyt Checker A2 taksiauto vm. 1948 entisöitynä alkuperäiseen kuntoonsa. kuten se oli USA:ssa Chicagossa ennen kuin se kuljetettiin Helsingin Olympialaisiin 1952. Copyrights Nina Pitkänen.

Yksi mielenkiintoisimmista oli täysin entisöity ja harvinainen Checker A2 vm. 1948 taksi, joka oli ostettu Chicagosta Helsingin Olympialaisiin vuonna 1952 yhdessä 500 muun samanlaisen auton kanssa, jotta sodanjälkeisen Helsingin huutava taksipuute saatiin täytettyä suurtapahtumaa varten. Auto on luultavasti ainoa maailmassa, sillä tätä mallia valmistettiin aikoinaan vain taksikäyttöön ja kun autot oli ajettu loppuun, ne romutettiin. Checker-taksit ostettiin Suomeen käytettynä ja osa sai vaurioita laivamatkan aikana. Auton rekisteritunnuskin on sama, kuin olympiavuonna 1952. Taksi on ollut myös Olavi Virta-elokuvan kuvauksissa vuonna 2017.

Naisten Automobiilikerhon osasto Classic MotorShowssa 2022
Naisten Automobiilikerhon osasto Classic MotorShowssa 2022. Copyrights Nina Pitkänen.

Lahdessa emme olleet osaston kanssa mukana ja FHRA:llakin oli yksi avo-Cadillac esillä omalla kerho-osastollaan. Naisten Automobiilikerho voitti 2000 euron paras kerho-osastopalkinnon, joten onnittelut heille! Tapahtuman järjestäjät ilmoittivat, että reilu 18 tuhatta kiinnostunutta osallistui kahden päivän aikana, joten tämäkin onnistui hyvin, koronatauosta huolimatta.

Olemmeko palanneet takaisin normaaliin suurten tapahtumien osalta?

Kyllä! Ainakin nämä kolme harrastuskulttuurin suurtapahtumaa osoittivat sen todeksi eikä niin kutsutusta uudesta normaalista voida ainakaan tämän perusteella enää puhua. Maskisuosituksetkin ovat poistuneet ja kevät, kesä sekä syksy mennään hyvin todennäköisesti aivan normaaleilla livetapahtumastrategioilla ja suunnitelmilla. Ihmiset tarvitsevat selvästi yhä edelleen livetapahtumia verkostoitumiseen, sillä onhan se kieltämättä aivan erillainen kokemus nähdä ja makustella asioita sekä tuntea atmosfäärit livenä, ihmisten tapaamisista puhumattakaan, kuin katsoa nettilähetystä tietokoneen ruudulta. Tämä näyttää pätevän ainakin harrastuskulttuuriin. Enpä usko, että itse olisin ostanut esimerkiksi alemman kuvan ikonisen, punkmuodinkin pioneerinä tunnetun Vivienne Westwoodin suunnittelemat vintage-korkokengät netistä, jos en olisi saanut hypistellä ja kokeilla niitä jalkaani Classic Motorshowssa vintagemuotiosastolla. Monet tapahtumien yhteistyökumppanit ja sidosryhmät saavat todennäköisesti paljon enemmän hyötyä livetapahtumista, kuin että he esittelisivät esimerkiksi tuotteitaan tai palveluitaan pelkästään online-alustoilla netissä.

Kulttuurituotannon ja tapahtuma-alan tulevaisuus näyttää sittenkin valoisalta eikä meidän tarvitse enää istua etänä tietokoneiden äärellä!

Vivienne Westwoodin suunnittelemat naisten korkokengät.
Vivienne Westwoodin suunnittelemat vintage-henkiset naisten korkokengät miellyttävät niin jalassa kuin kauniina somisteenakin. Copyrights Nina Pitkänen.

Tapahtumajärjestäjien verkkosivut sekä muut linkit:
Finnish Hot Rod Association
HotRod&Rock Show
Classic MotorShow

Buick Club of Finland
GM-Cruisers Ry

Hanna Hush Rockabilly Band
Comets Rock´n´Roll Dance Club

Matkamessut

Haastattelut:
Iltasanomat Viihde Riitta Tainola 25.7.2017 Olavi Virta-elokuva
FHRA:n haastattelu 16.4.2022 Pekka Leino

Piirroskuva, jossa monta ihmistä puhuu.
Humak Kulttuurituottaja YAMK 2022 Nina Pitkänen

Last modified: 6.5.2022